mei
04
Afwisselen van beloningen

Wat gebruik jij voor beloningen als je met je hond traint?

Zijn brokjes? Stukjes worst? Hondenkoekjes? Een aai? Spelen?

Juist door verschillende beloningen af te wisselen houd je de hond gemotiveerd. Hij weet dan immers van te voren niet wat hij voor beloning kan verwachten. Dat kan een training een stuk interessanter maken.

Zorg er dan wel voor dat de hond voorafgaand aan de oefening of opdracht ook echt niet weet wat er komen gaat. Als je bijvoorbeeld al je hand in je zak hebt tijdens het geven van de opdracht “zit” kondig je stiekem de beloning al aan. Hand in je zak = er komt een snoepje uit. Let er dus op dat je pas NA het correct uitvoeren van de opdracht je beloning te voorschijn haalt. Die beloning kan uit je zak komen, maar je kunt ook samen naar de speelgoedmand lopen en er een speelgoedje uit toveren en daarmee gaan spelen.

Hoe meer variaties en verrassingen, hoe leuker de hond het zal vinden om samen met je te trainen. De ene keer haal je wat lekkers uit je zak, de andere keer een stukje worst uit een potje op de kast en weer een volgende keer pak je een speeltje van de grond om even samen te spelen.

Maar niet alleen dingen die je de hond kunt GEVEN kun je als beloning gebruiken. Wist je dat je ook alles wat de hond graag wil DOEN als beloning kunt gebruiken?! Een zoekspelletje, samen een stukje rennen of mogen snuffelen bijvoorbeeld. En heb jij een hond die heel graag met andere honden speelt? Ook dat kun je gebruiken in je voordeel! Hoe? Dat leg ik een volgende keer uit…

mrt
23
Wat is het belangrijkste voor een betrouwbare blijf oefening?

Een  betrouwbare blijf-oefening geeft je zeer veel controle over je hond.

En die blijf oefening is zo’n oefening die eigenlijk pas nuttig wordt als je hond het goed kan. Want ga maar na, wanneer wil je die oefening gebruiken? In het ‘echte leven’ bedoel ik dan. Waarschijnlijk zijn er wel wat afleidingen in de buurt in dit soort situaties. Andere honden of rennende kinderen of een overstekende kat…

Er zijn 3 dingen die ervoor zorgen dat je hond snel veel beter kan worden in deze oefening, ook met afleiding in de buurt.

  1. Geef de oefening een duidelijk begin EN een duidelijk einde! Leer de hond niet alleen dat hij moet blijven maar vooral ook wanneer hij weer mag opstaan. Leer hem dat jij dat einde aangeeft (met ‘vrij’ bijvoorbeeld). Dat hij dus niet mag opstaan na het koekje of na je aai of goedkeurende blik. Hoe kun je dat aanleren? Geef bijvoorbeeld niet steeds 1 koekje en dan einde oefening. Geef er soms 2 of 3, zo weet de hond nooit wanneer het de laatste is. Sluit de oefening vervolgens af met ‘vrij’ en daarna krijgt de hond geen beloning meer en wacht je tot hij iets anders gaat doen.
  2. Stel een (haalbaar) doel. Ga niet zomaar oefenen. Grote kans dat je dan oefent totdat het mis gaat, zonde! Voor een zo betrouwbaar mogelijke blijf oefening moet de hond zo veel mogelijk succes hebben. Start dus met ‘zit’ – ‘blijf’- 1 sec – 1, 2 of 3 koekjes – ‘vrij’. Gaat dit goed? Dan maak je de tijd langer en de situaties moeilijker.
  3. Afleiding in de buurt = kans om beloning te verdienen. Als je hem wil leren blijven met afleiding in de buurt moet je ervoor zorgen dat hij die afleiding wel waarneemt. Maak er dus geen aandacht oefening van. Zo van: kijk-maar-naar-mij-want-dan-zie-je-de-afleiding-niet. Wat gebeurt er dan zodra je hond de afleiding wel waarneemt?! Hoe oefen je dit? Start op grote afstand met afleiding. Wacht totdat je hond de afleiding waarneemt en beloon hem dan direct. Als je afstand groot genoeg is, is de kans groot dat de hond kan blijven zitten. Bovendien probeer je zó snel te belonen dat de hond de kans niet krijgt om op te staan.

blijf signaal hand

jan
13
Schuldig kijken…

“Hij weet dat hij fout is!”

Je hond heeft in huis geplast en loopt schuldbewust naar de andere kant van de kamer.

Je komt thuis en treft een keukenvloer bezaaid met restanten van allerlei etenswaren aan EN een hond die je op afstand schuldig aankijkt.

Zo lijkt het althans!

De hond gedraagt zich schuldig, een wat terughoudende lichaamshouding, zijn kop wat laag, ogen weggedraaid, hij vermijd oogcontact, draait misschien zijn lichaam weg.

Maar… geloof me, voor je hond is dit gedrag GEEN schuldbekentenis. Hoe is dit gedrag dan te verklaren?

De hond plast een keer in huis of hij heeft tijdens je afwezigheid iets overhoop gehaald. Als je het plasje ontdekt of bij thuiskomst de puinhoop aantreft, is de kans aanwezig dat je de hond op de een of andere manier in je lichaamshouding en stemming laat merken dat je niet heel blij bent met deze verrassing. Je zucht een keer, wordt boos of geïrriteerd of probeert de hond duidelijk te maken dat je dat plasje op de grond of die puinhoop echt niet kan waarderen.

En dat is dan precies ook wat de hond kan en zal onthouden. Hij leert dat een plasje of een puinhoop op de grond niet gewaardeerd worden en mogelijk resulteren in een boos baasje. Dit betekent NIET dat hij begrijpt dat HIJ degene was die voor dat plasje of  die puinhoop verantwoordelijk was. Hij zal leren EEN plasje of puinhoop = mogelijk een boos baasje, ONGEACHT wie dat plasje of puinhoop heeft veroorzaakt. Zo heb het een keer meegemaakt dat een hond, die gestraft was voor het in huis plassen, zich ‘schuldig’ ging gedragen toen er een glas water omviel en de hond het plasje water op de vloer zag liggen…Of een kat die een puinhoop maakt en de hond die de ‘schuld’ op zich neemt…

waarom kijkt een hond schuldig

jan
13
Nieuwe data info avonden Pup-up een theorieworkshops hondse zaken 2017

De nieuwe data voor 2017 zijn bekend en staan online!

De info avonden Pup-up zijn in 2017 op:

  • vrijdag 27 jan 19:30u – 21:30u
  • vrijdag 17 maart 19:30u – 21:30u
  • vrijdag 28 april 19:30u – 21:30u
  • donderdag 1 juni 19:30u – 21:30u
  • donderdag 6 juli 19:30u – 21:30u
  • donderdag 14 sept 19:30u – 21:30u
  • donderdag 9 nov 19:30u – 21:30u

De theorie workshop Hondse Zaken in 2017 wordt gegeven op:

  • Vrijdag 3 febr van 19:30u – 21:30u
  • Vrijdag 24 maart van 19:30u – 21:30u
  • Vrijdag 12 mei van 19:30u – 21:30u
  • Vrijdag 16 juni van 19:30u – 21:30u
  • Vrijdag 8 sept van 19:30u – 21:30u
  • Vrijdag 20 okt van 19:30u – 21:30u
  • Vrijdag 24 nov van 19:30u – 21:30u

Deelnemen aan één of beide avonden kan als onderdeel van een cursus (puppycursus compleet of basiscursus samenwerken) of je kunt je opgeven voor de losse avonden (Info avond Pup-up of theorieworkshop Hondse zaken).

okt
09
Spel of Strijd?!

Ik schreef al eerder over spelgedrag bij honden en hoe leuk het kan zijn om naar spelende honden te kijken.

Maar we kennen het allemaal wel. Het ene moment lijkt er niets aan de hand en de honden rennen vrolijk achter elkaar aan en buitelen over elkaar heen. Het volgende moment is het ineens raak en “GRRR, waf, waf, waf, knauw, hap, hap” vliegen ze elkaar in de haren.

Je hoort dan vaak dat het “ineens, uit het niets, misging” of “zonder aanleiding escaleerde”. Toch kun je dit meestal wel degelijk zien aankomen. Je moet alleen weten op welke signalen je moet letten.

Het risico dat spel escaleert/te grimmig wordt, neemt toe als je (onder andere) een of meer van de volgende gedragingen ziet:

  • leer hond hond ontmoetingen en interacties inschattenOnafgebroken interacties zonder pauzes, waardoor de opwinding steeds verder stijgt.
  • Meer honden die achter één andere hond aanrennen.
  • Hond die wegrent heeft de staart tussen de benen.
  • Hard fysiek contact, lomp gedrag, honden worden omver gelopen.

Dit zijn zo een aantal gedragingen die je in de gaten kunt gaan houden. Hoe meer je er waarneemt, hoe groter de kans op escalatie van het spel.

Zie je deze gedragingen? Probeer dan het spel even te onderbreken door de honden even af te leiden. Meestal is dat genoeg om de opwinding even te laten zakken en blijft het spelen leuk.

Wil je hier meer over weten? Meer signalen leren die je in de gaten kunt houden en deze signalen beter leren herkennen? Hoe ziet dit er in de praktijk uit?  In de workshop ‘Spel of Strijd?’ komen deze dingen aan bod. Ook leer je hoe je ontmoetingen met andere honden kunt inschatten.

 

mei
19
Bijzondere omstandigheden

Vanaf 1 mei tot en met 31 augustus 2016 ben ik met zwangerschapsverlof.

Een groot deel van de lessen gaat gewoon door tijdens deze periode.

Voor vragen en contact in deze periode zie het overzicht hieronder voor de verschillende cursussen en periodes.

Trainingen die gewoon doorgaan:

De volgende lessen en cursussen worden overgenomen door mijn collega Jacqueline en zullen gedurende deze periode, met uitzondering van een korte periode in de zomervakantie, gewoon doorgaan:

  • Puppy start-up
  • Puppycursus compleet
  • Basiscursus samenwerken
  • Vervolglessen
  • Info avond pup-up
  • Theorieworkhop hondse zaken
  • Speeluur kleine honden

Voor vragen over bovenstaande trainingen:

Van 1 mei t/m 18 mei 2016:

Stuur een email naar sandra@caniconnect.nl. Ik zal je vraag per email beantwoorden of, indien nodig, telefonisch contact met je opnemen. Vermeld ajb je telefoonnummer in de email. Mogelijk duurt het iets langer dan normaal voordat we op je email reageren.

Van 19 mei t/m 4 juli 2016:

Stuur een email naar jacqueline@caniconnect.nl. Zij zal je vraag per email beantwoorden of, indien nodig, telefonisch contact met je opnemen. Vermeld ajb je telefoonnummer in de email. Mogelijk duurt het iets langer dan normaal voordat we op je email reageren.

Van 5 juli t/m 24 juli 2016:

Vakantie. We zijn helemaal gesloten en er zijn geen lessen. Jacqueline is niet bereikbaar per email en/of telefoon en ik zal slechts zeer sporadisch emails lezen en/of beantwoorden. Houd er rekening mee dat je email pas gelezen wordt vanaf 25 juli.

Van 25 juli t/m 31 augustus 2016:

Stuur een email naar sandra@caniconnect.nl. Ik zal je vraag per email beantwoorden of, indien nodig, telefonisch contact met je opnemen. Vermeld ajb je telefoonnummer in de email. Mogelijk duurt het iets langer dan normaal voordat we op je email reageren.

Trainingen die weer starten vanaf september 2016:

De hieronder genoemde trainingen zullen vanaf september 2016 weer starten.

Voor alle vragen hierover kun je een email sturen naar sandra@caniconnect.nl. Vragen en aanmeldingen zijn deze gehele periode welkom. Vanaf 1 augustus zal ik ze in behandeling nemen en, indien nodig, contact met je opnemen.

  • Privétraining
  • Reactieve honden
  • Balans & Behendigheid
  • Speuren
  • Indrukmakers
  • Gehoorzaamheid
  • Workshop ‘Spel of strijd?’
  • ‘Do you speak dog?’
  • Gedragstherapie
jan
27
kinderen en honden, houd het gezellig!

kind en hondIn het begin is de pup zo leuk en schattig! Ach, ze willen hem aaien, ermee knuffelen, hem optillen, ermee wandelen en spelen. Maar dan…

Puplief begint in broekspijpjes, sjaaltjes en rondfladderdende jasjes te happen.

Puplief springt tegen ze op en bijt in hun handjes.

De kinderen kunnen niet meer normaal van de ene naar de andere kant van de kamer lopen, om over spelen of rennen nog maar te zwijgen…

Al snel vinden ze de hond niet zo lief meer, beginnen te vluchten op banken en stoelen als pupmans in de buurt komt en samen wandelen resulteert in een strijd om ze uit elkaar te houden en te voorkomen dat er weer een gescheurd shirt bijkomt.

Kinderen en honden kunnen prima samengaan en een geweldig team vormen, het kunnen de beste maatjes worden. Vanaf de eerste dag moeten er duidelijke regels en grenzen zijn, voor beiden. Ze moeten elkaar leren begrijpen en dit proces moet goed en zorgvuldig worden begeleid!

  • Veel bijtincidenten vinden thuis plaats. Jonge kinderen zijn vaak het slachtoffer en worden vaak gebeten door een bekende hond.
  • In 77% van alle bijtincidenten was een bekende hond betrokken.
  • In 65% van de gevallen gebeurde het bijtincident bij het slachtoffer thuis.
  • De gemiddelde leeftijd van de slachtoffers die thuis gebeten worden door een bekende hond is 5 jaar.
  • In 86% van de gevallen beet de hond het kind als reactie op iets wat het kind deed (waarmee ik niet wil zeggen dat het kind het dus schuld was, Het geeft aan dat als we kinderen en honden beter leren om met elkaar om te gaan, we een hoop ellende kunnen voorkomen.)

Veilige omgang tussen kind en hond wordt vooral bepaald door een goede communicatie en begrip van elkaar. Onderstaande regels kunnen helpen om te voorkomen dat er miscommunicatie of onbegrip ontstaat en dit verder escaleert.

Kinderen en honden nooit alleen laten zonder toezicht, ook niet voor héél even.

Gebruik een bench of ren om de pup of hond in te zetten als er niemand is om toezicht te houden. Laat kind en hond niet samen alleen achter in dezelfde ruimte, neem één van beiden dan mee naar een andere ruimte.

Kinderen mogen de hond niet storen als hij rust, slaapt, eet of een kluifje heeft.

Leer kinderen dat de mand of bench of ren van de hond zijn plek is. Spreek een zone met ze af waar ze de hond met rust moeten laten. Leer de hond om naar die plek te gaan als hij rust wil. Zie je dat de hond wegloopt bij de kinderen? Stimuleer hem om naar zijn rustplek te gaan. Leer de kinderen dat ze niet achter de hond aan mogen gaan.

Als de hond iets doet wat niet mag, leer kinderen om een volwassene te roepen, die lost het voor ze op.

Kinderen kopiëren gedrag dat ze bij hun ouders of andere volwassenen zien. Ze zien dat ouders of andere volwassenen bijvoorbeeld de hond van de bank af sturen of hem beletten om iets te doen wat niet mag. Doordat de lichaamshouding en manier van bewegen van kinderen vaak heel anders is, wordt de boodschap door de hond ook heel anders geïnterpreteerd.

De hond niet omhelzen. Leer kinderen om de hond aan de onderkant en zijkant van de kop te aaien, met één hand tegelijk.

Deze regel voorkomt dat de hond zich ingesloten voelt en mogelijk bedreigd. De juiste plek van aaien zorgt ervoor dat de kinderen hun handjes niet als speelgoedje aan de hond aanbieden en dat de hond kan zien waar hij aangeraakt gaat worden. Als extra kun je afspreken met de kinderen (dit is overigens voor iedereen een goede regel) dat je de hond 3 seconden aait en hem dan 3 seconden weer even laat. Door deze 3 seconden regel toe te passen geef je de hond tussendoor steeds de mogelijkheid om weg te lopen uit de interactie. Blijft hij bij je staan tijdens de pauze? Dan mag je hem nog een keer 3 seconden aaien.

Loop of ren niet achter de hond aan en pak hem niet vast, ook niet bij de halsband of tuigje.

Als de hond wegloopt bij je, loop of ren dan niet achter hem aan. Ook al was je met hem aan het spelen. Als een hond een stapje achteruit doet of wegloopt, doet hij dat met een reden. Hiermee communiceert hij dat hij er genoeg van heeft, het niet leuk meer vindt of zich ongemakkelijk voelt in een situatie. Laat kinderen de hond nooit optillen.

Spelen met de hond.

Als je met de hond speelt, gebruik daarvoor speelgoed van de hond. Houd het speelgoed laag bij de grond, zo voorkom je dat de hond gaat springen tijdens het spel. Als de hond tijdens het spel te druk wordt of wegloopt, stop dan met spelen. Speur en apporteerspelletjes zijn voor kinderen geschikter om samen te doen dan een trek of stoeispel.

Niet gillen, schreeuwen, springen en heel druk doen in de buurt van de hond, de hond kan dit als bedreigend ervaren.

Geef de hond een plek om naar toe te gaan terwijl de kinderen ergens anders kunnen rennen, springen enzovoorts. Dit voorkomt ook dat de hond de kinderen als speelgoed gaat zien. Dat hij achter ze aan gaat rennen en in ze gaat happen en naar ze gaat springen. Geef de hond iets anders om te doen, een kluifje bijvoorbeeld of een gevulde kong.

Niet aan de hond zijn oren, vacht of staart trekken en niet slaan of schoppen naar de hond. Ook niet op een andere manier plagen of pijn doen.

Kinderen zijn zich hiervan niet bewust en reageren soms impulsief op een hond, zeker als de hond iets bij ze doet wat ze niet willen of wat ze eng vinden. Kinderen kunnen een hond plagen zonder dat bewust te doen, door bijvoorbeeld twijfelend of onzeker contact te maken met de hond, hem op een bepaalde manier te benaderen of hun hand uit te steken.

Heb jij vragen over kinderen en honden? Stel ze gerust hieronder.

1 2 3 4 6