- als hij met andere honden aan het spelen is,
- als hij iets heeft ‘gepikt’,
- als we hem willen aanlijnen,
- als hij zijn focus op iets ander heeft,
- als hij een speelgoedje vast heeft,
- …nooit…
Giggle is nu ruim 2 jaar oud en in de meeste situaties ben ik aardig tevreden over hoe zij luistert.
Maar…
Als zij een speelgoedje heeft en ik roep haar… komt zij niet. Wat ze wel doet, beschreef ik in dit artikel.
Een hond is een hond en die mag ook wel eens niet luisteren. Ja, ook die van mij hoor ;-). Maar voor haar en andermans veiligheid streef ik wel naar een zo goed mogelijke ‘kom hier’ oefening. Ook als er afleiding is, ook als ze met andere honden speelt en ook als ze een speelgoedje heeft.
Dus, aan de slag!
Hoe ziet mijn plan eruit om dit voor Giggle en mij te verbeteren?
Stap 1: op zoek naar het onderliggende.
Waarom het onderliggende? vraag je je misschien af. In veel situaties luistert (in dit geval en voor de rest van dit artikel bedoel ik hiermee dat ze komt als ik haar roep) Giggle wel. Het is dus niet zo dat ze ‘gewoon’ niet begrijpt wat ik bedoel.
Om te beginnen ga ik bedenken in welke situaties/ met welke afleidingen ze wel of niet luistert En wat valt me dan op… bij water in de buurt luistert ze het slechtste. En laat dat nou net de plek zijn waar ik ook het meeste gebruik maak van speelgoedjes. In ieder geval om ze weg te gooien. (In andere situaties doe ik dat bijna nooit omdat ik het plotse rennen en stoppen wil vermijden.) Bij het water heb ik speelgoed gebruikt als hulpmiddel om haar te laten zwemmen. En dat is, in ieder geval bij Giggle, vermoed ik, onderdeel van haar gedrag. Het leren zwemmen vond ze spannend en nog steeds gaat het zwemmen gepaard met behoorlijk wat opwinding. Bij mij komen met het speelgoedje betekent ook dat ik het opnieuw weggooi. Dat kan ze leuk vinden (en dat is wat we in eerste instantie ook verwachten), maar dat kan ze natuurlijk ook eigenlijk best wel een beetje spannend vinden. Weggooien betekent ook dat ze het water weer in moet namelijk…
Ga voor jezelf eens na of er voor jouw hond ook zo’n achterliggende oorzaak zit als (onderdeel van het) probleem. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat je hond niet bij je komt aan het einde van de wandeling. Dat kan eraan liggen dat hij liever nog even langer wil wandelen maar misschien speelt wel mee, dat je hem eenmaal aangekomen bij de auto, steeds afdroogt of optilt om in de auto te zetten en dat hij dát erg vervelend vindt.
En dan? Als je hebt vastgesteld dat er iets anders onder verstopt zit? In mijn geval, hoeft Giggle niet perse te zwemmen. Ik ga bekijken of en hoe ik dat minder spannend voor haar kan maken. Niet meer laten zwemmen, het speelgoedje niet meer in het water gooien, kan dan mijn probleem voor een groot deel al oplossen. Is het nodig om je hond in de auto te tillen of kun je daar iets anders voor bedenken? Kun je hem afdrogen op een andere manier, je hond vindt het misschien niet leuk als je over hem heen hangt? Of misschien heeft hij er thuis minder moeite mee. Bedenk eens of en wat je kunt doen om het onderliggende makkelijker te maken, minder stressvol, te verbeteren.
Stap 2: stop met herhalen wat niet werkt!
Stop met proberen te doen wat niet werkt, geen of een averechts effect heeft. Stop met roepen in situaties waarin je eigenlijk van te voren al weet dat je hond toch niet gaat luisteren! Roep niet als je hond teveel is afgeleid. Roep niet als je je kans op succes maar klein inschat. Waarom niet? Hij komt toch niet! Het maakt niet uit of je hem wel of niet roept, je hebt het zelf al gezegd, hij komt toch niet..
Of eigenlijk, maakt het dus wel uit of je hem wel of niet roept…
Iedere keer dat je de hond roept, leert hij namelijk iets. OF Je roept hem en hij komt naar je toe… hij wordt beter in het naar je toe komen als je hem roept. OF Je roept hem en hij blijft snuffelen of spelen met een andere hond…hij wordt beter in het blijven snuffelen of spelen als je hem roept.
Ja maar… ik hoor het je denken, hoe moet ik er dan voor zorgen dat hij bij me komt?!!
We roepen de hond natuurlijk in situaties waarin we willen dat hij naar ons toekomt en luistert. Alleen…we moeten het hem eerst leren, juist ook in deze, vaak moeilijke situaties.
Stap 3: oefen stap voor stap
Je gaat stap voor stap oefenen met je hond. Beginnend in situaties die niet al te moeilijk zijn voor hem of haar. Vraag je af welke variabelen er een rol spelen bij het hierkomen van je hond. Wat maakt deze oefening makkelijker of moeilijker voor je hond? Maak een lijstje met daarin de afleidingen / omgevingen die je kunt oefenen met je hond en rangschik ze van makkelijk naar moeilijk. Bijvoorbeeld:
Variabelen: in huis, in de tuin, in park A, in het bos, bij het water. Met of zonder speelgoed in de hond zijn bek. Welk speelgoed? Bij welke personen? Als je hond snuffelt, met vreemde honden speelt, met bekende honden speelt…
Dit lijstje zal er voor iedere hond anders uitzien. De ene hond wordt getriggerd door dingen die hij ruikt, de andere hond wordt getriggerd door spelen met andere honden. En voor weer een andere hond speelt de locatie of het tijdtstip van de dag een rol of welke personen en mee wandelen. Allemaal variabelen die je mee kunt nemen in je lijstje.
Stap 3a: speeltje leren terugbrengen
Giggle vindt het moeilijk om met een speeltje in haar bek bij mij te komen. Dat ga ik apart met haar trainen. Ik heb eerder een begin gemaakt met speelgoed opruimen, die oefening ga ik weer oppakken en verder uitbreiden. Lees hier verder >>
Stap 4: baasje betekent feest!
Snel meer hierover…